Anneke is als docent Frans tot 2007 ook leerlingbegeleider geweest, en leidt nu docenten op in contextuele leerlingbegeleiding. Daarvoor schreef ze ook haar boek ‘Ik ben niet jij … en jij bent niet ik’.
De uitgever schrijft hierover:
Als je de bril van geven en nemen opzet, zie je een andere leerling dan de puber die niet mee wil werken en ontdek je dat jongeren vooral bezig zijn hun eigenwaarde te verwerven door te geven aan de ander. Dan zie je dat die gozer een stapje opzij doet om jou door te laten. Of dat dat meisje er weer tussendoor komt om haar vriendin niet in verlegenheid te brengen.
In dit praktijkboek, gebaseerd op de beproefde contextuele benadering laat Anneke Blaauwendraad aan de hand van vele voorbeelden zien hoe dat geven eruit kan zien en hoe je kan leren dat geven op een diep niveau te herkennen en erkennen. Ze beschrijft hoe dat geven de leerlingen helpt om bij hun motivatie te komen en eigenaarschap te pakken. Al lezend wordt duidelijk dat ook leraren gevers zijn. Zij leren zichzelf op dezelfde manier kennen, en komen daarmee sterker staan. Ook leren ze hoe ze destructief gedrag van jongeren kunnen helpen omkeren door achter de schermen en een laagje dieper te kijken om zo hun verhaal te ontdekken.
En voor een mooie inhoudelijke samenvatting kun je ook terecht bij ‘wij-leren’.
Om de talloze voorbeelden te vinden die de theorie toepasselijk helpen maken, raad ik je het boek zelf van harte aan. Velen hebben het al met plezier gelezen.